marți, 15 septembrie 2020

De ce nu sunt bune tutorialele?

Eu, probabil și mulți alții asemeni mie (necunoscători de toate cele existente pe lumea asta), apelez la tutoriale atunci când nu știu ceva.
Vreau să învăț să fac prepeliță umplută? Caut pe net că sigur are Jamila vreo rețetă.
Nu știu cum se sincronizează centrala cu termostatul? Sigur e vreunul mai inteligent pe YouTube care a reușit asta. 
Nu-mi iese un banner în Photoshop? Sigur vreun indian are un tutorial despre treaba aia pe YouTube.

Nu spun și nu am spus vreodată că tutorialele nu sunt bune, ohoo!! Înveți și cum să dezmembrezi mașina sau să spargi ușa de la intrare, nu-i problemă. Sunt sigură că găsești un tutoriale despre ABSOLUT ORICE pe Internet.
De aceea m-am pus să caut cum se aplică lentilele de contact.

Și nu doar că m-am uitat la tutoriale cum să ți le pui, cum să ți le scoți, cum să le îngrijești... dar m-am dus să-mi și iau primele lentile de contact. 
Din toate tutorialele și toată prezentarea medicului oftalmolog părea atât de simplu, că nici măcar o secundă nu m-am gândit că o să fiu în stare să născocesc noi înjurături de fiecare dată când le pun și când le scot.

În toate turialele nimeni nu-ți spune că e greu.
Nu o să-ți spună că de fapt primele plăcinte au fost arse, că s-a chinuit trei ore să filmeze un tutorial despre cum să faci un banner în Photoshop, pentru că nu-i ieșea din prima. Ăla de-ți arată ție în 10 minute cum se schimbă nu știu ce piesă la mașină, nu o să-ți spună că a reușit lucrul ăsta după ce s-a lovit de n ori la mâini și a desfăcut din greșeală altă piesă. Ăla de a reușit să sincronizeze termostatul cu centrala nu ți-a spus că de fapt i-a luat trei ore să facă asta...

Așa și cu tutorialele despre lentile. Nu-ți spune nimeni că de fapt la început e atât de greu și incomod de mai bine stai chior.

Prima mea experiență cu lentilele:
Am luat lentila așa cum văzusem și cum fusesem învățată. Deschis ochiul, ținut ochiul cu anumite degete, vrut inserat lentila în ochi, așa cum văzusem în tutoriale...

Dar ochiul meu a zis: Ei nah! Să o crezi tu! (și a clipit - moment în care mi s-au dus și câteva gene).
Încerc a doua oară. Se închide ochiul, pierd gene.
Încerc și tot încerc, îmi înroșisem ochiul. Mă opresc. Mă gândesc la faptul că sigur fac eu ceva greșit, caut alt tutorial: ”Luăm lentila pe degetul arătător, ținem ochiul și gata.” (Hai să mori tu...)

După primele 30 de minute nu numai că aveam ochii cât cepele, pierdusem câteva gene, dar nici nu reușisem să-mi bag vreo lentilă în ochi. Și înjură, fă spume, înjură toate tutorialele... Suflă nasul.. pentru că heeey!!! Dacă-ți lăcrimează ochii, e posibil să-ți curgă și nasul! Dar asta nu ți-o spune nimeni în niciun tutorial. (Ți-o spun eu)

După încă 15 minute am reușit să-mi pun lentilele. Un total de 45 de minute. Acum mă gândeam ”oare dacă nu pot să le dau jos, ce se va întâmpla?”. Și chiar aveam dreptate...

Când a venit momentul să-mi scot lentilele, deja știam lecția: tras lentila, apucat cu buricele degetelor (așa spunea în tutorial). Ce nu spunea în tutorial și nici medicul nu mi-a spus: lentilele sunt diferite, din compoziții diferite. Unele sunt mai grosuțe, altele mai subțiri... Unele pot fi apucate cu ușurință, altele...

Eh, am avut ghinionul să am din categoria ”altele”. Nu numai că am reușit să inventez noi înjurături (că doar nu voiam să le copiez pe alea de când mi le-am pus, ce naiba!), dar eram pe punctul de a ”suna un prieten” și a cere ajutorul. Voiam să apelez la cineva care are deja lentile și știe să le scoată.
Efectiv mi-a luat mai mult să le pun decât să le scot. La un moment dat mă panicasem atât de tare, încât îmi tremurau mâinile, pentru că efectiv singura șansă de a mi le scoate atunci era să-mi scot ochii, să iau lentilele și să-i pun la loc. 

Într-un final, după multe gene pierdute și ochi înroșiți, am reușit să scot lentilele. Nu numai că le-am aruncat direct, le-am și înjurat, să fie treaba bună. Acum aveam doi ochi roșii și cu gene mai puține, dar cel puțin nu mai aveam lentilele în ochi.

Și așa cu toate tutorialele... Niciodată nu este ușor din prima. Nimeni nu-ți spune că de fapt e destul de dificil sa faci lucrul ăsta din prima, că e posibil să nu-ți iasă, că e posibil să ți se întâmple multe. 

De-asta nu m-am mai uitat la tutoriale...
De data asta mi-am luat lentile după review-uri... Și ghici ce?! Cele mai lăudate mie nu mi se potrivesc... Nu era mai bine fără Internet!?

Și da, nu-i deloc ușor să porți lentile, să le pui prima dată e oribil, să le scoți poate fi îngrozitor. Dar să vezi bine fără ochelari e ceva de nedescris: spune asta o persoană care poartă ochelari de vreo șapte ani. 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Zâmbeşte şi tastează!

 
Copyright (c) 2010 Zdrăngăneli and Powered by Blogger.