luni, 29 iunie 2020

Ce facultate să aleg? Ce liceu să aleg?

Întrebările din titlu sunt cu siguranță pe buzele oricui în perioada asta, că tot s-a dus și BAC-ul... și mă uit în urmă și regret cumva că m-am consumat prea mult pentru niște examene.
Ca să dovedesc ce, cui? Că pot memora niște noțiuni pe care să le redau apoi cu mare acuratețe, să fiu notată după un barem, să-mi interpreteze vreun profesor textul scris la subiectul III sau ce am scris la vreun proiect...
P.S.: Regăsești niște sfaturi la sfârșit.



  • Ce am făcut în liceu? Am învățat niște noțiuni pe care oricum nu le mai țin minte. De exemplu, dacă mă iei repede nici nu știu de cine este scris Ion. ”Tinerii din ziua de azi nu mai citesc” - tot aud asta.. ”Că pe vremea mea, noi citeam o grămadă”. Ok, bravo! Dar tinerii din ziua de azi citesc, însă nu ceea ce este în programa școlară, citim din plăcere literatură străină, romane polițiste, de dragoste... Căutăm singuri subiectele și cărțile care ne plac.
  • Ce am făcut în facultate? Nimic serios... Singurul lucru bun pe care pot spune ca l-am făcut în facultate e că am participat la un workshop susținut de cei de la Rise Project. Cu ce noțiuni am rămas din facultate? Nu mare lucru...

Mi-a folosit la ceva nota de la BAC? Aprent nu, pentru că am dat examen oral și scris la facultate.
Mi-a folosit la ceva nota de la licență? Nu, că am dat admitere la master.
Mi-a folosit la ceva masterul? Nu, de-asta am și renunțat la el după un an. Punctul culminant a fost momentul când profesorul a intrat în sală și ne-a zis că azi învățăm Photoshop. ”Oooo!!” - mi-am zis. ”Taci că-i bine, uite ceva frumos și util!”. Și ăla a fost momentul când am renunțat la master, când proful căuta cursorul pe desktop și nici nu știa să țină bine mouse-ul în mână...

Am învățat niște noțiuni expirate în puținul ăla de master pe care l-am urmat.
Pe scurt: Înveți niște inutilități, din care doar 0,01% poți aplica de fapt la job. Pentru că deja lucram în domeniu în momentul în care urmam și cursurile, mi-am dat seama că să tocesc dintr-o carte niște noțiuni care nu au nicio aplicabilitate în job-ul meu, e degeaba.

Sunt importante diplomele?

Da, este important să ai o diplomă de BAC, pentru că aparent acum sunt foarte puține job-uri care nu cer diplomă.
Da, este important să ai o diplomă de licență în momentul în care aspiri pentru un job pe o poziție mai înaltă. Dacă tu te-ai visat mereu coafeză sau sudor, a avea o diplomă în comunicare, de exemplu, e degeaba.

Nu spun că daca ai terminat facultatea X trebuie neapărat să profesezi în domeniu, că am o grămadă de persoane în jurul meu care nu au nicio treabă cu ceea ce au terminat și au ajuns foarte bine.
La fel cum am și persoane care au terminat facultatea și nu vor să se angajeze pe un alt post în afară de ceea ce au terminat ei.

Din punctul meu de vedere, singurul scop al școlii e acela de a șlefui capacitatea de memorare, a disciplina și a învăța să trăiești după un program anume.
Mă amuză faptul că în liceu făceam mare tam-tam pentru un amarat de test pentru care aveam de învățat vreo cinci pagini. Când am ajuns la facultate trebuia să învăț câteva sute de pagini în câteva zile. Pentru licență am trecut prin 2500 de pagini de maculatură, am slăbit 4 kg și am crezut că viața se termină la 8,50 în lucrarea scrisă și 9 și puțin nota finală.

După ceva timp mi-am dat seama că de fapt noțiunile alea din liceu și din facultate nu prea mă ajută să-mi plătesc cheltuielile, facturile, mâncarea, ci banii care îmi vin de la un job în care aplic ce am învățat prin clasa I-a, adică să scriu. Nu am nevoie să aplic teoreme, de definiția genului epic, cum se face încrucișarea la plante, pilde...

Și atunci de ce facem o facultate?

Pentru că există dorința de a ne depăși părinții, pentru că avem impresia noi sau cei din jurul nostru că o facultate înseamnă că vom câștiga o grămadă de bani și vom avea o grămadă de uși deschise în carieră. Sau poate că e visul tău să ajungi medic/stomatolog. Cam astea sunt singurele facultăți pe care le consider serioase, iar oamenii care termină facultățile și sunt serioși, chiar merită toată aprecierea.

Poate că, tu, cel ce citești acum și abia ai terminat liceul, ți se pare absurd ce am scris până acum ”Cum să nu fie utilă facultatea?”, dar o să vezi după ce intri în câmpul muncii cât de greu este de fapt. Când te duci pe la bănci să cauți dobânda cea mai mică, atunci când te gândești să strângi bani pentru mașină, atunci când te uiți la prețurile apartamentelor și te ia cu rău de la stomac, alea sunt probleme, nu faptul că nu ai intrat la cel mai bun liceu din oraș sau la cea mai râvnită facultate.

Sincer, dacă aș putea să dau timpul înapoi, m-aș pune să învăț ceva din care să reușeșc să mă întrețin, să nu mai depind neapărat de un angajator.

Pune mâna și învață singur

Ca sfat:
* dacă îți place să fotografiezi, dezvoltă-te în direcția asta. Poți scoate bani din ședințe foto, din participarea la diverse evenimente.
* daca îți place să coși, mergi la cursuri, exersează acasă. Poți retușa haine, poți crea ceva frumos și apoi să vinzi.
* dacă îți place să pictezi, vinde tablouri, obiecte personalizate.
* dacă îți place informatica, învață programare, vei scoate bani frumoși din asta.
* dacă îți place să scrii, exersează, caută site-uri care să-ți publice articolele (nu neapărat pe bani la început - e mai important să ai un portofoliu).
* daca îți place să fii creativ, folosești Photoshop, Illustrator și alte programe din sfera asta, învață mai multe. Sunt o grămadă de tutoriale pe YouTube. Poți să editezi fotografii, să faci grafică 3D, să editezi filmulețe, să ai o afacere cu lucrari personalizate: cărți de vizită, invitații de nuntă... Sunt o grămadă de opțiuni.
* dacă îți place să-ți folosești mânuțele pentru a crea ceva frumos, poți face aranjamente din flori de hârtie, poți să faci lumânări de botez/nuntă, mărturii, să pictezi pahare, sticle..

Poate că nu o să fie un venit constant, dar poate fi un ban în plus. O simplă diplomă nu te va ajuta niciodată în viața adevărată, ci doar în acte. Îți mai crește salariul pentru că ai studii superioare, te încadrezi pe o poziție mai bună... dar mereu va fi important ce știi să faci pentru a câștiga niște bani cu care să te întreții.

Ca o concluzie, banii nu se câștigă ușor, iar faptul că ai o diplomă la cea mai bună Universitate din România, nu îți garantează reușita în viață. Dacă nu te zbați tu pentru tine, nu o va face nimeni.

4 comentarii:

  1. Eu doar ce am terminat publicitatea si ma pregatesc de master.

    Vreau sa ma angajez si imi e teama( ca nu o sa stiu destul, ca o sa am sefi naspa..etc)
    Poti scrie si despre asta?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună idee de articol! Merci!
      Nu este lapte și miere peste tot, iar experiență vei căpăta doar dacă lucrezi undeva. Deci trebuie să faci, că vrei sau nu, pasul ăsta.

      Rămâi aproape, sper să revin curând cu articolul.

      Ștergere
  2. Good Job! Îmi place foarte mult cum ai abordat subiectul iar sfaturile sunt utile. Cu siguranță voi urma câteva sfaturi de aici, iar pentru asta îți mulțumesc❣ Sper să ne recitim cât mai curând, I missed you.

    RăspundețiȘtergere

Zâmbeşte şi tastează!

 
Copyright (c) 2010 Zdrăngăneli and Powered by Blogger.