joi, 5 august 2021

Despre bani albi pentru zile negre (IV)

Șoc și groază! A venit timpul și pentru ultima parte, aceea în care vă prezint câteva modalități prin care reușesc în momentul de față să păstrez niște bani, ”să uit de ei”.

În prima parte am deschis subiectul, în a doua am vorbit despre ce includ eu în categoria de cheltuieli urgente și foarte importante, iar în a treia parte am vorbit despre capricii sau modalitatea prin care se duc banii și apoi ne întrebăm: Dar de ce nu mai am bani? Pe ce naiba s-au dus?
Dacă vrei și tu să pui niște bani deoparte și te gândești ce metodă să folosești, am prezentat câteva mai jos care te-ar putea ajuta.

Cum poți reuși să pui bani deoparte:

Dacă până aici am prezentat cum să mai tai din cheltuieli, acum îți vor arăta câteva metode prin care să strângi banii pe care i-ai mai tăiat din anumite părți.

1. Metoda cea mai bună pentru mine este contul de economii - în fiecare lună mă oblig să depun în acel cont o sumă de bani. Desigur, mă raportez la câștigurile și cheltuielile din acea lună. 
Ca să-mi dau seama care este suma ”surplus” - ca să o numesc așa - pe care o pot depune în contul de economii, trec pe o listă toate veniturile pe o coloană, iar pe cealaltă toate cheltuielile urgente și importante, plus un fond mai micuț pentru capricii. Dacă nu transfer bani și spun: luna asta o să las în cont 500 de lei și nu mă ating de ei - nu îmi iese de cele mai multe ori.
Prefer să transfer și să-mi limitez foarte mult accesul la acel cont, doar în cazuri extreme să pot apela.

2. Nu ai încredere în bănci, conturi/nu vrei să deschizi un cont/ nu îți place ideea de a nu avea banii sub ochii tăi?
Răspunsul: PUȘCULITĂ! Clasic. Nu am avut de la început acest cont de economii, așa că aveam grijă să scot în fiecare lună o sumă de bani pe care o puneam la pușculiță și mă prefăceam că nu există. 
Acum dacă există acest cont, în pușculită mai strâng doar mărunțiș.

3. Am mai încercat și o metodă care pe mine m-a speriat, asta pe vremea când făceam cumpărături fără rost, fără să mă gândesc dacă am cu adevărat nevoie de așa ceva.
Îmi treceam în telefon, că pe ăsta îl am 99% din timp după mine, tot ceea ce am cheltuit în acea zi:
4,5 lei covrigi
3 lei apa
5 lei cafea
20 de lei mâncare pisică
35 de lei mâncare pentru mine
8,5 lei fructe
10 lei dresuri
Rezulta un total de 86 de lei. Din toți acești bani cheltuiți pe zi, mă străduiam să pun deoparte x% din sumă. Poate 5%, poate 10%, dar aveam grijă să-mi intre în reflex economisirea. Am avut un șoc să văd cum zboară banii pe prostii care costau 2, 3 lei, nimic exorbitant. Și totodată mi-am dat seama că dădeam banii aiurea pe lucruri pe care le puteam face eu sau de care mă puteam lipsi: Apa o puteam lua de acasă, la fel și cafeaua, iar covrigii puteau fi înlocuiți lejer cu un sandwich.

4. Investește (primul pas spre investitie e să ai niște bani de care să nu ai nevoie imediat)- aici nu cred că sunt capabilă să dau un sfat, dar ”din auzite” îți pot sugera că poți investi în ceva - acțiuni pe bursă, criptomonede, titluri de stat în ideea că dacă-i lași la ”dospit”, poate cresc. Tind să cred că nu te îmbogățești din asta, dar dacă faci lucrul ăsta cu cap, există șanse mai mici de a pierde banii.

Exemplu din familie: Acum vreo 8 ani au depus într-un cont la CEC Bank o sumă nu foarte mare de bani, dar care datorită dobânzii și pentru că au ”uitat” de banii ăia acolo, suma a crescut. Desigur, nu să-ți cumperi casă cu piscină, dar e o sumă care ți-ar asigura traiul pentru vreo 3 luni cu tot cu rată/chirie, mâncare, facturi.

Voi ce metodă de a pune bani deoparte folosiți?

5 comentarii:

  1. În primul rând, bine ai revenit!
    Un articol foarte interesant și foarte bine structurat. Uite cum mă înveți multe lucruri fără să-ți dai seama... cred că dacă aș sta mai mult în jurul tău, aș învăța mult mai multe lucruri.
    Încă nu am ajuns să-mi gestionez banii pentru că încă nu mă întrețin singură, însă în viitorul apropiat (2-3 ani) mi-aș dori să-mi iau zborul din culcușul părinților și să fiu pe picioarele mele, iar acest articol sigur mă va ajuta foarte mult în ceea ce înseamnă gestionarea banilor.
    De acum caut să-mi câștig bani de buzunar, și oricum niciodată nu mi-a plăcut să cer bani părinților mei... când mergeam la școală, tata îmi lăsa mereu bani de buzunar, și ajungeam într-o lună să strâng o sumă decentă de bani, cât să-mi iau o hăinuță, poate rechizite pentru școală și de o ieșire cu colegele mele. Mereu am avut grijă să-mi gestionez banii ca să-mi rămână pentru fiecare zi, fără să ajung să cer părinților mei, și sincer, nu-mi amintesc să fi cerut bani alor mei ca să-mi ia nu știu ce, pentru că mereu strângeam, și mă simțeam mândră.
    Mulțumesc pentru acest articol, extrem de util!♥

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sper să te ajute și peste 2-3 ani.
      În ceea ce privește banii pe care îi primeam pe la școală, la fel și eu îi strângeam. Mereu mi-a plăcut ideea de a avea niște bani în plus. Nici eu nu am cerut, dacă mi se dădea sau mi se luau haine, bine.. dacă nu, aia e!

      Și eu îți mulțumesc pentru că ai citit toată această serie.

      Ștergere
  2. Revin aici din când în când, cu speranța că voi vedea un semn de viață din partea ta...
    Sper că ești bine! Abia aștept o postare nouă!

    RăspundețiȘtergere
  3. Răspunsuri
    1. Nici eu nu am uitat de blog, doar ca nu mai exista inspiratie/chef/timp/dorinta :(

      Ștergere

Zâmbeşte şi tastează!

 
Copyright (c) 2010 Zdrăngăneli and Powered by Blogger.