sâmbătă, 26 ianuarie 2013

P.C.U.

         Ieri mă uitam într-o carte la nişte exerciţii. Era un exerciţiu în care trebuia să alegi formele corecte ale unor cuvinte.
De multe ori folosim cuvinte greşite pentru că pur şi simplu nu le cunoaştem forma corectă. Alt motiv nu am găsit...
Şi m-am gândit să fac o listă de cuvinte corecte.

         Am auzit foarte multe persoane spunând "covalescenţă" în loc de "convalescenţă", aşa cum e corect. De ce? Nu se cunoaşte forma corectă... şi mai e şi lenea de a pronunţa cuvintele corect.
Să ridice mâna sus cine ştia că e "delicvent" şi nu "delincvent"! Corect e "delincvent".
Câţi ştiaţi că este "comfort" şi nu "confort"?
"Şi acum să facem nişte genoflexiuni." Greşit. E "genuflexiuni".
Nu e "vanituos", ci e "vanitos".
E "bancnotă", nu "bacnotă". Se foloseşte mai des "bacnotă" în vorbire. Deh, lumea se grăbeşte şi nu mai pronunţă clar toate literele.
Am găsit în carte că ar fi corect spus "caramelă". Am căutat în DEX şi deşi recunoaşte şi varianta "caramea"  se pare că îndrăgeşte mai mult varianta "caramelă". Plus că aşa cum scrie în DEX, "caramea" mai înseamnă şi ţigancă (argou).
"Merg la patinuar". Greşit. Te duci la "patinoar". Greşeală fie din neştiinţă, fie că sună  mai bine "patinuar", fie că... ne e lene să pronunţăm corect.

         Mai erau şi câteva pleonasme:
"Nativi născuţi..."
"Principalele priorităţi..."
"A localizat unde va avea loc..."
"Reia din nou..."
"A căzut/picat jos..."

         Cacofonia este asocierea de sunete neplăcute auzului. Nu se referă doar la alăturarea unui cuvânt care se termină cu "ca" iar următorul să înceapă cu "ca". Exemplu: "Se pot explica ca inovaţii."
Tot cacofonie e şi: "Se uita la Laura." sau "Mama sa s-a dus la piaţă."
Putem spune: "Pot fi explicate ca inovaţii" ; "Se uita spre (către) Laura." ; "Mama ei (lui, lor) s-a dus la piaţă."

Cam atât azi. Profa Cactus Uneori vă salută.

Un comentariu:

Zâmbeşte şi tastează!

 
Copyright (c) 2010 Zdrăngăneli and Powered by Blogger.